Kuta, Banyuwangi (Ijen), Cemara Lwang (Bromo) en Malang

6 mei 2015 - Malang, Indonesië

29-4, woensdag

Om 9 uur gaat de boot naar Sanur, vanaf waar het nog een uurtje rijden is naar Kuta. Uiteindelijk komen we rond 11uur hier aan. We konden onze kamer nog niet, en zijn daarom eerst wat rond gaan lopen. We hebben de drukke toeristische straatjes gezien en zijn naar het strand doorgelopen. Dit strand is niet echt om te zwemmen, want er zijn overal surfers door de hoge golven en stroming. We hebben hier ergens wat geluncht en zijn daarna teruggegaan naar ons hotel, want we konden onze kamer vanaf 1uur in. Na onze spullen naar de kamer te hebben gebracht zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen, wat bij ons hotel zat. S'avonds zijn we wat rond gaan kijken voor goedkoper eten, want alles is vrij duur hier in deze buurt. Uiteindelijk kwamen we uit bij een straatje waar we heel goedkoop, en lekker, konden eten. Morgen gaan we weer lekker een dagje helemaal niks doen en aan het zwembad hangen.

30-4, donderdag

Na het uitslapen en het ontbijt zijn we al snel aan het zwembad gaan liggen. We hebben hier de hele middag lekker van de zon en het water genoten. S'avonds hebben we weer bij het zelfde restaurantje als gisteren gegeten en hebben we gekeken hoe we vanaf hier naar Java kunnen komen. Morgen nemen we eerst een taxi naar DenPassar, en vanaf hier gaat er een bus naar de ferry tussen Bali en Java.

1-5, vrijdag

Vandaag gaan we naar Java. De taxi staat om half 10 klaar, en deze brengt ons naar het busstation van Den Passar, de hoofdstad van Bali. Vanaf hier gaat er een bus naar Gilimanuk, waar de boot naar Java van vertrekt. Uiteindelijk vertrekt de bus pas om 12uur, omdat de chauffeur zoek was.. Na dik 3 uur rijden kwamen we uit bij de ferry. Deze vertrok vrijwel meteen. Het was ongeveer 40 minuutjes varen naar de overkant. Vanaf hier hebben we een Bemo gepakt naar Banyuwangi, waar we gaan slapen vannacht. Bij ons hotel aangekomen begon de receptioniste meteen over de Ijen vulkaan, die hier vlakbij ligt. Al snel kwam er een guide naar onze kamer toe die ons hier graag meer informatie over wilde geven. De Ijen is een hele bijzondere vulkaan waarbij s'nachts het 'Blue fire' te zien is. Er komt blauw vuur in de krater naar boven, wat erg bijzonder schijnt om te zien. Alleen de Ijen, en nog een vulkaan in Ijsland kennen dit blauwe licht. Na een heel gesprek hebben we besloten om de Ijen morgen nacht te gaan doen, omdat Myrthe zich niet zo lekker voelde vannacht. Hopelijk gaat het morgen beter, zodat we gewoon kunnen gaan! Nu eerst lekker optijd slapen en afwachten maar.

2-5, zaterdag

Vandaag voelt Myrthe zich al een stuk beter, en hebben we besloten om de Ijen vannacht te gaan doen. We zijn s'morgens even wat brood gaan halen en hebben de rest van de dag lekker rustig aan gedaan, want we moeten vannacht om half 1 al weg, richting de vulkaan. De guide kwam ons s'middags nog wat informatie geven en daarna zijn we wat boodschappen gaan doen, lekker gaan eten en optijd naar bed gegaan. De wekker gaat erg vroeg zometeen..

3-5, zondag

De wekker gaat alweer om 12 uur s'nachts. Onze man kwam ons om half 1 ophalen. Het was ongeveer 1,5uur rijden naar het startpunt van de wandeling. Onderweg hield onze auto er mee op, maar zoals iedereen hier doet, werd dit doormiddel van wat tape weer gewoon gemaakt. We kwamen half 3 aan bij het startpunt. We hebben hier een kopje thee en koffie gedronken en zijn daarna begonnen aan de wandeling. We hadden van te voren al wat dingen opgezocht, en veel mensen zeiden dat het een heftige wandeling was. Als dit maar geen tweede Rinjani wordt.. Dit hadden we zo gezworen om nooit meer te doen! Tijdens het wandelen viel de klim heel erg mee, het was alleen maar omhoog lopen, maar op een normale weg, zonder losliggende stenen of zand. Halverwege kwamen we in gesprek met een mijnwerker. Deze mannen lopen per dag ongeveer 3 of 4 keer de hele vulkaan op, de krater in, en met ongeveer 80kg zwavelstenen op hun nek lopen zij weer terug. Na een uur lopen ongeveer kwamen we op de top uit, vanwaar de zonsopgang te zien was. Omdat het weekend was, was het echt gekkenhuis onderweg en boven. Het was super druk met allemaal locals. De mijnwerker bood ons aan om onze guide te zijn, en ons de krater zelf in mee te nemen. Dit is ongeveer een half uur stijl en lastig naar beneden lopen. De mijnwerker had gasmaskers voor ons, want er komt erg veel zwaveldamp vanuit de krater. De wandeling ging prima, en aangekomen beneden, middenin de krater, zagen we al meteen het beroemde blauwe licht. Het was heel bijzonder en super mooi om te zien. Het leek een soort enorme gaspit, waar felblauw licht uitkwam. Tegelijkertijd kwamen er constant enorme rookwolken naar boven, die het ademhalen zonder masker vrijwel onmogelijk maakte. Onze guide liet ons zien hoe hij van vloeibaar zwavel allemaal figuurtjes kon maken. Hij liet de oranje stof in vormpjes lopen, en een paar seconde later kwam hier een keihard vormpje uit. Het was heel leuk om te zien, en hij heeft er ons ook een paar gegeven. We hebben hier tot ongeveer half 5 genoten van het bijzondere licht en alles eromheen. Daarna zijn we weer met onze man naar boven gelopen, waar de zonsopgang al snel zou beginnen. Aangekomen boven hadden we een schitterend uitzicht over de binnenkant van de krater met het enorme vulkanisch meer eromheen. We hebben hier een tijdje gekeken hoe de zon verder opkwam. Op dit punt kwamen er veel mensen naar ons toe die foto's met ons wilden maken. Hier bij de Ijen komen weinig toeristen, wat ons blijkbaar heel bijzonder maakt. We staan hier op ongeveer 10 verschillende camera's, maar wij konden er wel om lachen. Na de fotoshoots zijn we naar weer terug naar beneden gelopen. Om ongeveer 7 uur waren we weer beneden. Hier hebben we even wat gegeten en zijn daarna in de auto gestapt die ons naar het busstation zou brengen. Vanaf hier gaan we naar Probolinggo door, het uitgangspunt voor de Bromo. De bus vertrok om 10 uur, en we kwamen rond 2uur aan. We werden afgezet bij een tour bureau die ons maar al te graag een tour naar de Bromo wilde aansmeren. We hadden hier best wel wat slechte verhalen over gelezen. Het zou zo zijn dat ze de afspraken niet na kwamen, en dat het vervoer terug nooit zou komen opdagen. Na dit tegen de man verteld te hebben stelde hij ons gerust, haalde hij een hoop geld van de prijs af en hoefden we van te voren maar de helft te betalen, en de andere helft bij terugkomst, als alles bevallen was voor ons. We werden rond 4uur naar Cemara Lawang gebracht, het dorpje wat direct aan de Bromo grenst. In het pakket zaten twee overnachtingen in een heel mooi hotel hier. We kwamen aan, en het was meteen ons geld waard! We hadden een prachtig uitzicht over de vulkaan vanaf ons terras van het hotel. We zouden eigenlijk de tour naar de top en de vulkaan niet vannacht doen, maar morgen nacht, want we hebben hier twee nachten om te slapen. Uiteindelijk hebben we toch besloten om de tour maar vannacht te doen, want het personeel verwachtte mooi weer vanavond. Dit wordt dus weer vroeg opstaan morgen, want we vertrekken om half 4 met de jeep richting de top. Na het eten zijn we dus optijd naar bed gegaan, want de wekker gaat weer om 3 uur! Nu hopen op een heldere nacht..

4-5, maandag

De wekker gaat om drie uur, en om half 4 vertrekken we met de jeep naar de top van de berg. De top ligt op ongeveer 2900 meter, vanwaar we een schitterend uitzicht zouden moeten krijgen. We werden met de jeep bijna naar de top gebracht, nu hoefden we nog maar 10 minuutjes te lopen. Dit is een stuk beter dan die andere twee bergen en vulkanen! Waren ze allemaal maar zo.. We kwamen rond half 5 aan op de top, waar het ook, net als bij de Ijen, aardig druk was. We hebben hier gewacht tot 5 uur, want toen begon het eerste licht van de zon zichtbaar te worden. We hebben tot half 7 ongeveer genoten van het prachtige uitzicht en de opkomende zon. Het was niet super helder, maar wel helder genoeg om schitterende beelden te krijgen. We keken uit op de Bromo, en een heel mooi wolkendek eromheen. Al met al waren we erg blij met het weer, want het kan véél slechter. Rond 7 uur zijn we naar beneden gereden met de jeep, naar de Bromo zelf. We moesten vanaf hier ongeveer een half uur lopen, en daarna nog een lange trap op om bij de krater uit te komen. De Bromo is nog erg actief en barst ongeveer elke 5 tot 10 jaar een keer uit. Dit is ook de reden dat er nog veel rookpluimen uit de krater komen. Na dit bekeken te hebben zijn we terug gelopen naar de Jeeps, want we kregen nu toch wel echt honger. Rond half 9 waren we weer terug bij ons hotel waar we lekker konden ontbijten. S'middags hebben we weinig meer gedaan, want we waren kapot van die twee drukke en vooral vroege dagen. Dat wordt optijd slapen vanavond! Morgen gaan we naar Malang toe, we worden als het goed is om half 10 opgehaald.

5-6, dinsdag

Na het ontbijt zijn we onze spullen gaan pakken en buiten gaan wachten op de auto die ons op komt halen. Na 2 uur wachten was er nog steeds niemand, maar de man van het hotel zei dat ze elk moment konden komen. Uiteindelijk zijn we rond half 1 in een busje gestopt en hiermee naar het tour bureau gebracht. Vanaf hier zouden we ons ticket naar Malang krijgen, wat bij de tour prijs inbegrepen zat. Op het wachten van vanmorgen na, ging alles uiteindelijk prima en was het beter dan wij verwacht hadden! Rond 2 uur kwam onze bus naar Malang. Het was een public bus, waar alle 'normale' indo's ook in zitten. Dit betekent weinig ramen, deuren die veel open staan, roken in de bus, en scheuren door de stadjes heen. Halverwege moesten we overstappen en uiteindelijk kwamen we rond half 5 aan in Malang. We hebben hier een Bemo gepakt naar ons hotel. S'avonds zijn we wat rond gaan lopen en gaan eten. We kwamen onderweg een tour bureau tegen waar ze Nederlands praatte. Ideaal dus! Zij hebben ons een plattegrond gegeven en wat dingen gemarkeerd die de moeite waard zijn voor ons.

6-6, woensdag

Na het ontbijt zijn we eerst verder gaan kijken naar een ander hotel, wat om de hoek lag. Na al deze best wel zware dagen hebben we zin in een warme douche, en dit heeft ons huidige hotel niet. Het bed is keihard, en we hebben geen douche. Uiteindelijk bleek het andere hotel een stuk beter te zijn en we gaan hier om 12uur heen. Eerst zijn we nog met een tuk tuk, een fietsend mannetje die ons duwt, naar een wijk gegaan die de tour mensen hadden gemarkeerd voor ons op de plattegrond. Het bleek een enorme villa wijk te zijn, met huizen 5 keer zo groot als in het Gooi. En meer zeggen dat ze het zo slecht hebben hier.. Het was erg leuk om te zien. Hierna hebben we de tuk tuk weer gepakt naar ons hotel, waar we konden uitchecken om vervolgens naar het andere hotel te gaan.