Siem Reap, Kratie, Phnom Penh, Koh Rong, Sihanoukville, Bangkok en Phuket

27 juni 2015 - Phuket, Thailand

7-6, zondag

Vandaag hebben we een dagje wat rondgelopen en Siem Reap bekeken. Het was erg warm en we hadden daardoor weinig zin om echt wat te ondernemen verder. We hebben lekker wat gedronken en gegeten in de stad. De rest van de middag zijn we lekker in ons hotel gebleven en hebben we een tuktuk voor morgen geboekt. Deze gaat ons de Ankor Wat en alle omliggende tempels laten zien.

8-6, maandag

We hadden om half 10 met de tuktuk man afgesproken. Het was een half uurtje rijden naar de het park waar alle tempels liggen. We hebben in totaal 5 verschillende tempels gezien. Ze waren allemaal heel bijzonder en appart. Eentje was een tempel waarin allemaal grote bomen op groeiden. Ze groeiden dwars door en op de daken, wat er erg grappig uitzag. Verder hebben we nog een aantal hele grote, en wat kleinere gezien. Het hoogtepunt was natuurlijk de Ankor Wat. Dé boedistische tempel van Cambodja. Deze was erg bijzonder en mooi om te zien. Hij was enorm, en bestond uit duizenden beelden en bijzondere stenen. Hij had wat van de Pramadan weg, de tempel in Indonesië, maar was ook weer totaal anders. Het was een hele mooie tour, dwars door de bossen heen en rondom mooie meren. Uiteindelijk waren we rond 1 uur weer thuis, toen we er achter kwamen dat er 100dollar gestolen was uit onze kamer. We wisten voor 100 procent zeker dat deze nog in de portomonee, in de tas, zat, maar toen we terug kwamen was hij weg. In de tussentijd is onze kamer schoongemaakt, dus het moest de schoonmaakster zijn. We zijn naar de receptie gegaan om dit aan te geven, maar zij hielpen ons met niks. Hij had de schoonmaaktser erbij gehaald, en gevraagd of zij het geld had gestolen. Maar natuurlijk, dit gaat ze niet toegeven. We zijn naar de politie gegaan en hebben aangifte proberen te doen, maar zij namen ons ook niet echt serieus. We zijn er van overtuigd dat we hier nooit meer wat van gaan horen.. Dit was even een tegenvaller dus! S'avonds zijn we weer lekker op de night market gaan eten en hebben we de reis voor morgen naar Kratie geboekt. Dit is een plaatsje waar er wilde dolfijnen in een zoetwater rivier zwemmen.

9-6, dinsdag

Vandaag gaan we naar Kratie. We worden al om half 7 opgehaald, omdat het een erg lange reis is. We worden eerst naar een grote bus gebracht. Met deze bus moesten we ongeveer 4 uurtjes rijden, en vanaf daar moesten we na de pauze overstappen op een mini van. Daar begon de rest van een vreemde reis. Qua ruimte zaten we prima. We zaten totaal met zijn driën in de mini van. Maar tussendoor stopten we erg vaak. Op een gegeven moment werd het zo gek, dat we een heel stuk om reden omdat de chauffeur even een fietsenrek op maat moest laten maken voor het busje. We werden eruit gezet en hebben een uur zitten toekijken hoe een plaatselijke lasser dit allemaal deed. Uiteindelijk zag hij er erg mooi uit en konden we weer verder. Een uur later moesten we weer stoppen. Nu moesten we allemaal houten onderdelen afleveren. Dit samen zou een bed moeten vormen, maar wij zagen het er niet in! Ook hier moesten we weer een half uur wachten. Vanaf hier ging de reis wel soepel. Uiteindelijk kwamen we rond half 5 aan bij ons guesthouse in Kratie. S'avonds hebben we hier lekker gegeten en zijn we wat rond gaan lopen.

10-6, woensdag

Vandaag gaan we een scooter huren om naar de plek te rijden vanaf waar de dolfijnen tours gaan. Het was een uurtje rijden ongeveer. Hier kwamen we onderweg de echte Cambodjaanse armoede tegen. Mensen leven hier in houten huisjes, zonder deuren en vol met gaten. Het zijn een soort kleine hutjes waar ze met hele families inleven, in de middle of nowhere. Aangekomen bij de boot zijn we de rivier opgegaan. Hier leven de zeldzame Irrawaddy dolfijnen. Jaren geleden leefden er hier nog ongeveer 1000 van, maar tegenwoordig nog maar 80. Ze zijn veelal gevangen voor de verkoop. We zagen al vrijwel direct wat dolfijnen zwemmen. In totaal hebben we er ongeveer 8 gezien. Het was erg bijzonder en leuk om te zien. Deze dolfijnen hebben een soort plat hoofd aan de voorkant, wat ze grappig maakt om naar te kijken. We hebben ongeveer een uur naar deze beestjes gekeken en zijn daarna op de scooter weer teruggereden naar Kratie. Hier hebben we lekker wat gedronken en nog wat rondgewandeld. Morgen gaan we naar Phnom Penh.

11-6, donderdag

Om half 8 worden we opgehaald met de mini van. Deze reis begon dramatisch. We zaten met ongeveer 16 man in een minivan met plek voor maximaal 11/12 mensen. We hadden totaal geen ruimte en het was erg warm. Naarmate de reis stapten er gelukkig tussendoor al wat locals uit, waardoor er meer ruimte vrij kwam. De reis duurde ongeveer 8 uur, en we kwamen rond 3 uur aan in Phnom Penh. Vanaf hier hebben we een tuktuk gepakt naar ons hotel. Hier aangekomen hebben we ingecheckt en zijn we daarna naar de Central Market gelopen. Dit is een grote markt, vlakbij ons hotel. We hebben ook meteen een tuktuk voor morgen geregeld die ons naar de Killing Fields en de Tuol Seng prison gaat brengen. We hebben bij ons guesthouse lekker gegeten en hebben verder niks meer gedaan s'avonds.

12-6, vrijdag

We hadden om 9 uur afgesproken met de tuktuk driver. We gaan eerst naar de Killing Fields, waar we erg benieuwd naar zijn. We hebben van een aantal mensen al gehoord hoe verschrikkelijk dit allemaal is, maar we gaan het zelf zien.. Na een klein uurtje rijden komen we hier aan. We krijgen een audiotour die ook in het Nederlands is, ideaal dus! Deze audiotour gaf ons een rondleiding over het hele terrein, en vertelde erg veel over de verschillende plekken met de bijbehorende gebeurtenissen hier. De verhalen waren verschrikkelijk. Zo was er een boom waar alle baby's tegen aan geslagen werden, net zo lang totdat ze dood waren. De rode Khmer had in 1975 het land overgenomen. Zij pakten willekeurig ongeveer 2 miljoen mensen, sloot deze op en vermoordden ze uiteindelijk. Mensen waren al de klos als ze een bril droegen, docent waren of hun zomaar niet aanstonden. Op het Killing Field waar wij zijn geweest zijn in totaal 20.000 mensen vermoord. Er lagen nog enorme kuilen die als massagraven dienden. Zo was er een massagraf waar 450 mensen lagen, een massagraf waar 200 naakte vrouwen en kinderen lagen, en nog een hele hoop anderen. Bij de audiotour werden ook verhalen van overlevenden verteld, hier kregen we kippenvel van. Het is zo ontzettend afschuwelijk wat hier allemaal is gebeurd, en dat nog maar 40 jaar geleden. Tijdens het lopen zag je op diverse plekken nog kleding en botten liggen. Deze kwamen door de regen langzaam aan omhoog in de grond. Er waren diverse 'dozen' waar deze kledingstukken en botten allemaal verzameld in werden. Er was ook een groot monument, in dit monument lagen duizdenden schedels en andere botten van mensen die hier allemaal vermoord zijn. Misschien was het ergste nog wel dat iedereen hier vermoord werd met 'normale' dingen. Kogels waren te duur, dus werd het met bamboo stokken, hamers, scheppen en stokken gedaan. Het is vreselijk wat hier allemaal gebeurd is. Vanaf hier zijn we naar de Tuol Seng prison gegaan. In deze gevangenis zaten de mensen die later naar het Killing Field gebracht werden. Hier was het dus eigenlijk aftellen tot hun dood.. We hebben hier rondgelopen en heel veel foto's en kamertjes gezien. De kamers waren misschien 1 meter lang en 70 cm breed. Hierin werden ze allemaal vast gebonden en opgesloten. Douchen gebeurde niet, eten kregen ze amper en als je 'geluk' had mocht je werken. Dit was natuurlijk geen geluk, want je moest eigenlijk werken totaan je dood.. Het was een erg indrukwekkende dag waar we allebei wel even stil van waren. Morgen gaan we naar Koh Rong, hét eiland van Cambodja.

13-6, zaterdag

We worden al om half 7 opgehaald en naar het busstation gebracht. Vanaf hier gaat er een grote bus naar Sihanoukville. Deze reis duurt ongeveer 5 uur. We kwamen rond 12 uur aan in Sihanoukville, vanwaar de boot naar Koh Rong om 3 uur zou vertrekken. We hebben in Sihanoukville even lekker gelunched en wat rondgelopen. Om 3uur vertrok de boot, en we kwamen rond 4 uur aan op Koh Rong. We hadden van te voren iets geboekt hier, maar zagen bij aankomst al direct dat we veel te veel zouden betalen hier. We hebben daarom kunnen regelen dat we morgen hier weg gaan, en naar een andere slaapplaats kunnen. Morgen gaan we weer lekker aan het strand liggen!

14-6, zondag

S'morgens hebben we onze spullen gepakt en zijn naar een ander guesthouse gegaan. Daarna zijn we lekker naar het strand gegaan. Het regenseizoen in Azië is begonnen, dus we moeten maar elk zonnestraaltje meepakken! We hebben tot 2 uur aan het strand gelegen, en gelukkkig erg mooi weer gehad. Daarna was het gaan betrekken en begon het te regenen. We hebben nog lekker wat gedronken en in onze kamer gehangen. Koh Rong is een mooi eiland, maar we hadden het totaal anders verwacht. Er is eigenlijk geen weg, waardoor je helemaal niet het eiland rond kunt gaan. Het worden dus maar lekker dagen aan het strand hangen..

15-6, maandag

We stonden vandaag op met regen. Het heeft haast de hele dag geregend en hebben dus eigenlijk niks kunnen doen. We hebben lekker kaartspelletjes in ons kamertje gedaan, en zijn wat gaan drinken bij ons guesthouse. Hopen dat het morgen weer droog en mooi is!

16-6, dinsdag

We staan weer op met regen, maar deze hield gelukkig rond 12uur wel op. Toen begon het mooi te worden, dus we kunnen weer lekker strandhangen en zwemmen vandaag! Het zonnetje kwam door, en we hebben hier goed van genoten. We hebben tot 4 uur gezwommen en zijn daarna weer teruggegaan om ons op te frissen en lekker te gaan eten. Morgen gaan we naar Sihanoukville, we pakken de boot van 12uur vanaf hier.

17-6, woensdag

Vandaag gaan we naar Sihanoukville. De boot vanaf Koh Rong vertrekt rond 12 uur. We hebben s'morgens rustig aan gedaan en bij ons guesthouse gezeten. Uiteindelijk kwamen we rond half 2 aan in ons hotel in Sihanoukville aan. We hebben hier even wat rondgelopen en s'avonds tegenover ons gegeten. Na het eten kreeg ik heel veel last van koorts, hoofdpijn, spierpijn en duizeligheid. De eerste uurtjes ging het nog wel, maar op een gegeven moment, rond 10uur, werd het echt te veel. We zijn daarom naar het ziekenhuis gegaan. Zoals alles en iedereen hier vervoerd wordt, ging dit met een tuktuk in de stromende regen. Aangekomen moest ik meteen blijven en hebben ze bloed geprikt. De diagnose was malaria of dengue (knokkelkoorts). We krijgen morgen ochtend de uitslag hiervan. Om mijn vochttgehalte bij te houden kreeg ik ook meteen een infuusje. Het ziekenhuis was erg mooi en zag er allemaal erg nieuw uit. Gelukkig was er een slaapbank waar Myrthe op kon slapen. Na een erg pijnlijke prik in de bil ging het met de spierpijn gelukkig meteen een stuk beter. De koorts was nog wel erg hoog, namelijk 39,7 graden. Hopen dat het morgen beter gaat..

18-6, donderdag

Na een vreselijke nacht waar we beide geen oog dicht hadden gedaan, waren we blij met dat het ochtend werd. De hele nacht zat ik aan de diarree, en ben in totaal wel rond de 15keer naar de wc gegaan. Ik voelde me nogsteeds erg ellendig. Om 6 uur kwam de verpleegster alweer met een nieuwe bil-prik. Minstens zo pijnlijk als die van gister. Daarna, om kwart over 6, werd de kamer al schoongemaakt. We kregen nieuw water, wat ook het enige is wat je hier krijgt. Al het eten moet je namelijk zelf maar zien te verzorgen. De schoonmaakster was erg leuk. Ze kon geen woord engels, snapte niks van ons, maar had de grootste lol. Ze bleef maar lachen. Rond 9 uur kregen we de uitslag van het bloedonderzoek. Er was geen malaria en geen dengue gevonden in mijn bloed. Omdat dengue vaak pas later in je bloed komt, en ik nogsteeds koorts had, willen ze morgen nog een bloedtest doen. Dat wordt dus nog een nachtje in het ziekenhuis! Tussendoor heeft Myrthe wat te eten gehaald en is zij teruggegaan voor nog wat spullen uit het hotel. Naarmate de dag zakte de koorts wat door het nemen van diverse medicijnen. De diarree was nogsteeds heftig aanwezig. S'avonds kreeg ik hier een ander medicijn voor, wat vrijwel gelijk hielp. Nu maar afwachten tot morgenochtend, op het tweede bloedonderzoek. Het eten voor vanavond moeten we hier bestellen, en wordt dan bezorgd. Myrthe had nagevraagd wat goed en verstandig eten voor mij was, en kwam terug met het verhaal dat pizza prima te doen was! Aan de diarree zat ik toch al.. Dit is dan weer typisch iets voor hier. Uiteindelijk hebben we toch maar voor de rijst gekozen, want ons wat verstandiger leek.

19-6, vrijdag

Deze nacht ging een heel stuk beter dan de vorige. We hebben beide wel goed geslapen, maar werden alweer om 6uur gewekt. Een kwartier later kwam onze vrolijke schoonmaakster ook weer lachend binnen. Rond 9uur kwam de dokter en werd er een bloedtest gedaan. We krijgen hier begin van de middag uitslag over. Rond 1uur kwam de dokter ons vertellen dat er weer geen dengue gevonden was in mijn bloed. Het zou dus een acute bacteriële infectie in mijn maag zijn. Om de koorts en mijn diarree in de gaten te houden moesten we nog een nacht blijven. Als dit allemaal goed gaat, mogen we morgenochtend naar het hotel. We kwamen er gisteren achter dat er leuke zenders op de tv waren, en hebben de hele dag vandaag naar National Geographic gekeken. We weten nu alles over de wilde dieren! Het ging vandaag gelukkig een stuk beter, de koorts was weg en de diarree was ook vrijwel gestopt. Nu de nacht goed doorkomen en dan morgen lekker terug naar het hotel.

20-6, zaterdag

S'morgens werd er weer temperatuur gemeten, en deze was prima! Rond 9 uur was alles met de verzekering ook al geregeld en mochten we lekker weg uit dit ziekenhuis. Al met al, ondanks de erg sullige mensen hier soms, was het prima ziekenhuis en werd ik goed verzorgd. Verder hebben we de hele dag op bed gelegen en zijn gewoon doorgegaan met de natuurfilmpjes, maar nu op youtube! Ik voelde me nog wel erg slap, elke stap was er eigenlijk eentje te veel. Dit zal de komende dagen wel minder worden! Ik moet nu nog een week antibiotica slikken en dan zou alles over moeten zijn. Omdat we al het hotel in Phnom Penh, en de vlucht naar Bangkok (van de 23e) haddden geboekt, moeten we morgen met de bus naar Phnom Penh. We zitten hier eigenlijk nog niet op te wachten, maar het moet maar.

21-6, zondag

De bus naar Phnom Penh vertrekt om half 11. Ik voelde me nogsteeds erg slapjes, maarja, we moeten toch. Gelukkig hadden we een erg mooie bus met heel veel ruimte. De reis duurde ongeveer 6uurtjes, en ging erg vlot. Aangekomen in Phnom Penh zijn we gelijk weer op bed gaan liggen om uit te rusten, natuurlijk onder het genot van een natuurfilmpje! S'avonds hebben we lekker bij ons guesthouse gegeten.

22-6, maandag

Ook vandaag gaan we nog goed uitrusten. Het gaat elke dag wat beter, en dat willen we graag zo houden. We zijn s'middags even een stukje gaan wandelen naar het winkelcentrum. Morgen vliegen we naar Bangkok toe.

23-6, dinsdag

We moeten om 12uur uitchecken bij ons guesthouse. Om 2uur hebben we een tuktuk geregeld die ons naar het vliegveld brengt. In de tussentijd hebben we lekker gelunched en wat gedronken. Om half 3 komen we aan bij het vliegveld. De vlucht gaat om 5uur vanmiddag. We hebben hier nog even wat gegeten en zijn daarna gaan boarden. De vlucht duurde een uurtje, en rond half 7 stonden we alweer buiten in Bangkok met onze tassen. We zijn vanaf hier met een bus naar het treinstation gegaan, omdat de taxi's vanaf het vliegveld enorm duur zijn. Hier hebben we een taxi gezocht, en gevonden. Het was een erg vreemd mannetje die ons reed, hij was erg zenuwachtig en deed raar. In eerst instantie reed hij ook helemaal om, zagen we op onze telefoon, maar naar wat commentaar van ons ging hij uiteindelijk toch goed. Het was een rare rit, en we waren blij dat we er waren. Om 8uur waren we dan eindelijk bij ons hotel in Bangkok. Daarna zijn we lekker gaan eten en hebben de reis naar Phuket voor morgenavond geboekt. We vertrekken om 6u s'avonds met een nachtbus.

24-6, woensdag en 25-6, donderdag

We hebben lekker uitgeslapen en zijn om 12uur gaan uitchecken bij ons hotel. Daarna zijn we maar wat rond gaan lopen in de buurt. Om 2 uur zijn we gaan lunchen, waar ik ineens zag dat ik helemaal onder de rode bultjes zat. Ze zaten echt overal. Omdat ik natuurlijk net ziek ben geweest vertrouwden we het niet echt en zijn we toch maar even langs het ziekenhuis gegaan. Hier is weer bloed geprikt, maar er bleek niks aan de hand te zijn. De man vertelde dat het of een allergische reactie van de antibiotica met de zon was, of een infectie aan mijn huid door het herstel. Achteraf was het inmiddels alweer 4 uur en zo hebben we toch mooi de dag gevuld! We zijn erg blij dat het niks was. Nadat we weer terugwaren in de stad zijn we lekker gaan eten. Om half 7 vertrok uiteindelijk de bus naar Phuket. We hadden super goede plekken, namelijk helemaal voorin. Halverwege de nacht moesten we van bus wisselen. Hierna werden we naar Surat Thani gebracht om hier weer te wisselen naar de minivan naar Phuket. De mensen hier waren meteen weer een stuk onvriendelijker dan we de laatste maanden gewend waren. Ze proberen je van alles aan te smeren, maar zodra je nee zegt is het gelijk voorbij. Ze reageren dan direct boos naar je toe. Uiteindelijk vertrokken we rond 8uur naar Phuket, waar we om 12uur aankwamen. Vanaf hier hebben we een taxi genomen naar Patong, het plaatsje waar wij slapen. Dit is vlakbij Phuket town. We hebben hier een heel erg mooi hotel, vlakbij het strand. S'middags zijn we nog even wat rond gaan lopen en hebben we kort aan het strand gelegen.

26-6, vrijdag

Vandaag gaan we lekker naar het strand! Het regenseizoen is begonnen, dus we zijn blij met alle zon die we hebben. Vandaag was een mooi dagje, wel met bewolking, maar ook best wat zon. Aan het einde van de middag hebben we nog wat rond gewandeld in de buurt. Het lijkt hier net Spanje! Phuket is een plaats waar veel toeristen voor een paar weken heen gaan, net als in Spanje. Het is erg toeristisch en druk, in tegenstelling tot andere plekken die we hebben gezien.

27-6, zaterdag

Ook vandaag wordt weer een strand dagje! Het is erg mooi weer, dus we gaan lekker in de zon liggen en zwemmen! Rond 3 uur zijn we weer teruggegaan. Verder hebben we weinig meer gedaan vandaag.