Yogyakarta, Bandung, Jakarta, Medan en Toba meer

19 mei 2015 - Lake Toba, Indonesië

7-5, donderdag

Vandaag gaan we vanaf Malang met de trein naar Yogyakarta. Deze reis duurt ongeveer 7 uur, best lang dus.. De treinreis opzich is wel heel mooi, we rijden dwars door mooie rijstvelden en langs allerlei andere mooie dingen. De trein vertrok om half 9. Uiteindelijk, na een lange zit, kwamen we om half 4 aan in Yogyakarta. We hadden van te voren gezien dat we in de buurt van de Malioboro street wilden slapen, hier zijn super veel hotelletjes en dit is een hele gezellige straat. Het station zat hier om de hoek, ideaal dus. Na een kwartiertje rondkijken zijn we uitgekomen bij een leuke kamer waar we de komende nachten gaan slapen. Eenmaal ingecheckt kwam er meteen al iemand naar ons toe met tours voor de Borobodur en de Pramnadan. Morgen gaan we een tour doen waarbij we om 4 uur s'nachts worden opgehaald om de de zonsopgang vlakbijk de Borobodur te zien. Daarna gaan we de Borobodur in, en hierna gaan we de Pramnadan zien. Vroeg op dus! S'avonds zijn we in de buurt lekker wat gaan eten en zijn we optijd gaan slapen.

8-5, vrijdag

De wekker gaat om half 4 vandaag. We worden om 4 uur opgehaald en gaan naar een berg vlakbij de Borobodur. Hier is het wachten tot de zonsopgang. Deze begon rond half 6, en het was een mooi plaatje vanaf hier. Rond half 7 reden we naar de Borobodur toe, waar het om deze tijd nog redelijk rustig was. Hier komen dagelijks duizenden mensen, en in de middag is het echt gekkenhuis. We hebben in de Borobodur een guide genomen die ons van alles over deze enorme Boedistische tempel heeft verteld. De guide heeft ons dik een uur van alles verteld, en daarna hebben we nog zelf wat kunnen rondlopen. Om half 10 zijn we doorgereden naar de Pramnadan, wat ongeveer nog een uur rijden was. Hier hebben we ook weer 2 uur de tijd gehad om rond te kijken en alles te zien. We hebben hier ook even wat gegeten. De Pramnadan is een enorme Hindoeïstische tempel. Hij was totaal anders dan de Borobodur, maar ook erg mooi. Om 1 uur zijn we weer terug gereden naar Yogyakarta. We hebben hier nog wat rondgewandeld in de Malioboro street, waar super veel winkels en kraampjes zijn. S'avonds hebben we lekker de saté van de straat gegeten en deze op ons terras opgegeten. Morgen gaan we verder kijken in de straat.

9-5, zaterdag

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen. Na het ontbijt zijn we naar het Kraton gegaan. Dit is het oude paleis van de koning. Hier aangekomen snapten we er niks van, het was heel klein en er was eigenlijk niks te zien. Later bleek dat het paleis zelf om de hoek was. We zijn hier heen gelopen, maar er kwamen gelijk al allemaal mensen naar ons toe. Zij hadden het maar steeds over het 't-shirt problem'. Wij snapten er niks van en dachten; laat ze maar lullen! Aangekomen bij de ticketverkoop kwamen we er achter wat ze nou bedoelden. Blijkbaar moeten mannen hier ook lange mouwen aan, maar dit had ik niet. We hebben het paleis dus van buiten maar bekeken, en zijn er niet ingegaan. S'middags hebben we een ander deel van de Malioboro straat bekeken en hebben we beide wat leuks gekocht. S'avonds zijn we weer aan de saté gegaan!

10-5, zondag

Deze dag in Yogyakarta zijn we naar het waterpaleis gegaan. Hier bevindt zich het oude zwembad van de sultan. In totaal waren er drie zwembaden. Eentje voor de sultan en zijn vrouw op dat moment, eentje voor de andere vrouwen van hem en eentje voor de kinderen. Het was erg leuk om te zien, maar het water werd duidelijk niet meer onderhouden. Het was allemaal erg groen en vies. Na het waterpaleis zijn we doorgegaan naar een enorme overdekte markt. Zoals alle markten hier, verkochten ze ook hier haast allemaal hetzelfde. Hij was enorm, maar niet heel bijzonder. Verder hebben vandaag nog wat rondgelopen en gegeten in het winkelcentrum vlakbij.

11-5, maandag

Eigenlijk zouden we vandaag naar Bandung gaan met de trein. Deze rit duurt 8 uur, best lang dus. We zaten er allebei al een paar dagen tegenop en hebben dus besloten om nog maar een dagje hier in Yogyakarta te blijven! We hebben vandaag alleen maar wat rondgelopen en rondgekeken. S'middags hebben we een treinkaartje voor morgen gekocht, wat hier allemaal van te voren moet. Het is hier heel normaal als je dik een uur moet wachten om je kaartje te kunnen kopen.. Morgen om 8uur vertrekt te trein naar Bandung.

12-5, dinsdag

De trein vertrekt om 8uur, dus we moeten optijd op. De treinreis duurt erg lang, maar gelukkig leek het korter dan die naar Yogyakarta toe. Uiteindelijk kwamen we rond 4 uur in Bandung aan. We hebben een fietsertje naar ons hotel genomen, wat ongeveer 10minuutjes rijden vanaf het station was. We zijn na het inchecken even rondgaan lopen en gaan eten in een grote winkelstraat. Morgen gaan we Bandung verder bekijken.

13-5, woensdag

Vandaag gaan we Bandung bekijken. Ze noemen het hier 'het parijs van Java', dus we zijn benieuwd! We hadden in de Lonely planet wat dingen gelezen en zijn hier heen gelopen. We kwamen uit in een heel gezellig straatje met allemaal restaurantjes en een groot winkelcentrum. Hier hebben we lekker gelunched. Daarna zijn we wat doorgelopen naar dezelfde straat waar we gisteren hebben gegeten. S'avonds zijn we weer naar dat gezellige straatje van vanmiddag gelopen om te eten. Morgen om 11.50uur gaat de trein naar Jakarta. Jakarta staat bekent om zijn enorme drukte en gekkenhuis, dus we zijn erg benieuwd.

14-5, donderdag

Vandaag gaan we naar Jakarta. We hadden gelezen over de Jalan Jaksa, wat de backerpacker straat van Jakarta zou zijn. Het station waar wij uitmoeten is hier vlakbij, dus dat is ideaal. Het is maar 3uurtjes met de trein vanaf Bandung. We zitten in een erg luxe trein en de rit naar Jakarta is erg mooi. We rijden dwars door bergen en mooie rijstvelden heen. We komen uiteindelijk rond 3 uur aan op het station, en vanaf hier moeten we nog een kwartiertje lopen naar ons guesthouse. Het is een heel oud, niet echt onderhouden guesthouse. Het is niet alles, maar ook de prijs is hierna. S'middags hebben we onze vlucht naar Medan voor overmorgen geboekt. S'avonds hebben we in onze straat gegeten, morgen gaan we maar wat rondkijken in deze grote en drukke stad.

15-5, vrijdag

Vandaag gaan we Jakarta in. We hebben geen idee wat hier echt te zien is, dus we laten ons maar naar een hele grote markt brengen. Hier aangekomen hadden ze allemaal super leuke dingen, maar het bleek dat je alles per 6 stuks moet kopen. En wat moeten wij nou met 6 dezelfde dingen? We baalden hier wel van, want eindelijk zagen we echt leuke kleren! Na deze markt zijn we doorgelopen naar een heel groot park waar het nationale monument staat. Dit is een toren van bijna 150 meter hoog met een groot park eromheen. We hebben hier wat rondgewandeld en zijn daarna rustig aan door naar huis gelopen. Morgen vliegen we om 12uur naar Medan toe, waar ons avontuur van Sumatra gaat beginnen! We hebben een taxi om 9uur vanaf ons hotel geboekt.

16-5, zaterdag

We worden om 9 uur opgehaald met de taxi en komen uiteindelijk al om 10uur aan op het vliegveld. We moesten hier dus nog een tijdje wachten, maar dat ging zo voorbij. Zoals we al vaker met Lion Air hadden, hadden we ook nu weer vertraging. Uiteindelijk was het gelukkig maar een uurtje dat we moesten wachten. Dat viel wel mee dus. We vlogen dan om 1uur en kwamen rond kwart over 3 aan in Medan. Vanaf hier hebben we een taxi genomen naar een hotel dat we in de Lonely planet hadden gezien. Hier aangekomen bleek deze vol te zijn, maar de man wist wel een ander hotel voor ons om de hoek. Uiteindelijk zijn we hier maar heen gegaan. Na het inchecken zijn we terug gegaan naar het eerste guesthouse, want deze man kon ons helpen met het vervoer naar het Toba meer voor morgen. Dit hebben we bij hem geboekt. Morgen om 11uur gaan we naar Parapat, van waar de boot naar Tuk Tuk vertrekt. Na het boeken zijn we naar het winkelcentrum om de hoek gegaan en hebben hier gegeten.

17-5, zondag

Vandaag gaan we naar het Toba meer. Uiteindelijk vertrekken we rond half 12 met de auto. We kwamen rond 4uur aan in Parapat, waar we afgezet werden bij een tour bureautje. Zij vertelden ons dat de boot elk moment kon gaan, en toen hij toeterde zijn we erheen gelopen. Het boottochtje duurde iets meer dan een half uurtje, en de boot heeft ons voor ons hotel afgezet. We slapen hier in een leuk huisje met uitzicht over het meer. Morgen gaan we een scooter huren om het eiland rond te rijden. Na het eten hadden we een prachtige zonsondergang over het meer en de bergen om ons heen.

18-5, maandag

We werden al vroeg wakker omdat ze hier best veel aan het bouwen zijn. Er zijn wel 100 slaapplekken hier, allemaal leeg, maar toch blijven ze bouwen. Na het ontbijt zijn we een scooter gaan huren. We zijn wat rond gaan rijden op het eiland en zijn gestopt bij een grote markt. Samosir island, zo heet dit eiland, staat bekent om zijn Batak volk. Dit is een volk dat hier al een hele lange tijd woont en zij zijn typerend voor de huizen met de grote punt daken. We zijn na de markt ook een soort Batak musuem ingegaan, maar dit stelde heel weinig voor. Morgen gaan we lekker een dag aan het water en het zwembad hangen, daar zijn we wel weer aan toe.. Al met al is het wel prachtig hier aan het Toba meer!

19-5, dinsdag Vandaag hebben we niet zoveel gedaan. We hebben eerst aan het meer gelegen, en wat gezwommen. Daarna zijn we gaan lunchen en doorgegaan naar het zwembad! We hebben ook alvast de reis voor over 2 dagen naar Bukit Lawang geboekt. Na het eten zijn we de mooie zonsondergang nog gaan bekijken. Morgen gaan we waarschijnlijk weer een scootertje huren om naar een grote wekelijkse markt te gaan.