Tarakan,Palu,Senggigi,Rinjani,Gili en Kuta

21 april 2015 - Kuta Lombok, Indonesië

12-4, zondag

Vandaag vliegen we naar Tarakan. We hebben Taxi laten komen die ons om half 9 ophaalt vanuit het hotel. Het vliegtuig vertrok om half 11 en het was een klein uurtje vliegen. Aangekomen in Tarakan zijn we dan echt in Indonesië. Vanaf het vliegtuig nemen we een taxi naar de stad toe, want in dit soort steden is er niks via internet te boeken, en moet je het echt doen via de hotels zelf waar je langs gaat. In de Lonely planet hadden we een leuk guesthouse gezien, hier hebben we ons dus laten afzetten. Aangekomen bij het guesthouse zeiden ze direct dat alle kamers vol zaten. We vonden het wel raar, want wie komt hier nou? Maar, het kan natuurlijk vol zitten. Zij vertelden dat er schuin tegenover nog een hotel zat. Daar aangekomen beweerde ook dat zij vol zaten, wat we nu toch wel raar vonden. We zijn maar doorgelopen en onderweg nog bij een hotel gestopt. Ook dit zat vol.. Nu geloven we er helemaal niks meer van, want dit was echt een enorm hotel. Op één of andere manier willen de goedkopere hotels ons niet, maar waarom, dat weten we ook niet. Na een half uur verder te zijn gelopen kwamen we bij een heel chique hotel uit, die ons eindelijk wel wilde hebben. We moesten hier wel wat meer betalen, namelijk 300.000 rupiah, zo een 22euro. Voor hier is dit duur.. Uiteindelijk hebben we dit maar gedaan, omdat we genoeg hadden van het rondlopen in de zon met de zware tassen. Aangekomen in de kamer waren we ergens toch wel heel blij met deze kamer, het was super mooi en had een heerlijke douche! We hebben dan ook lekker 2 keer gedouched in één dag hier. Na het douchen zijn we de stad even ingegaan, waar niet zo veel te beleven was. S'avonds hebben we een stukje verderop lekker gegeten en verder weinig meer gedaan. Morgen vliegen we om half 6 naar Palu.

13-4, maandag

Vandaag vliegen via Balikpapan naar Palu. We vliegen om half 6 vanaf hier. Bij het hotel zat ontbijt inbegrepen, waar wij het gisteren al veel over hadden gehad, omdat we iets heel uitgebreids hadden verwacht. We dachten allebei al aan lekkere pistoletjes, met allemaal soorten beleg en nog veel meer. Om 9 uur gingen we naar beneden met volle hoop. Aangekomen bij het ontbijt viel onze mond open, er was alleen maar rijst en mie.. Dit was even een teleurstelling! Na wat vragen bleek dat ze toch wel een ommeletje konden bakken, en hebben ze voor ons brood gekocht bij de supermarkt. Uiteindelijk was het dus een prima ontbijt. Om 12uur moesten we uitchecken, maar we konden de tassen gelukkig achterlaten bij het hotel. We zijn nog even de stad ingegaan en hebben gelunched bij de KFC. Om 4uur werden we opgehaald door de taxi die ons naar het vliegveld heeft gebracht. De vlucht naar Balikpapan vertrok om half 6, en deze was mooi op tijd. Rond half 7 kwamen we hier aan, waar we vervolgens 2uur moesten wachten voor de vlucht naar Palu. We hebben hier gegeten en zijn gaan wachten. Uiteindelijk bleek het vliegtuig een dikke vertraging te hebben en vertrokken we pas 11uur vanaf hier. In Nederland zou iedereen al lang vragen wat er allemaal aan de hand is, maar hier bleef iedereen maar rustig wachten,  alsof het allemaal maar heel normaal is. Na lang wachten en de vlucht van een uurtje kwamen we rond 12uur aan in Palu, in de hoop dat er nog taxi's stonden. Gelukkig waren deze er nog en deze heeft ons naar een guesthouse gebracht die we in de lonely planet hadden gevonden. Hier aangekomen was deze gelukkig nog net open, de man stond op het punt om te gaan slapen. Hij had nog kamers en deze hebben we maar genomen. Het was een echt indonesisch kamertje, met geen douche en een gat als wc. Het was even afzien, maar we waren toch kapot. Morgen gaan we kijken wat Palu allemaal heeft te bieden.

14-4, dinsdag

Na het uitslapen zijn we Palu ingegaan. We gingen opzoek naar een travel bureautje die ons vanaf hier verder zou kunnen brengen. We hebben lang moeten zoeken voordat we iets tegenkwamen. Uiteindelijk kwamen we erachter dat er hier op Sulawesi vrijwel geen bussen rijden.. Degene die rijden zijn eigenlijk onmogelijk om te nemen, want over 200km doe je zo een 20uur. De enige oplossing was dus maar om weer weg te gaan vanaf Sulawesi. Het is zonde dat we hier eerst heen zijn gegaan, maar dit hadden we niet zien aankomen. De mensen bij het travelbureau waren heel lief en hielpen ons met zoeken naar de beste oplossing. Tussendoor wilden ze nog wel even wat foto's met ons maken, want ook hier zijn wij blijkbaar erg bijzonder. Na lang zoeken is het uiteindelijk Lombok geworden waar we heen gaan. Morgen vliegen we om 6uur naar Balikpapan terug, vanaf daar door naar Surabaya en vanaf daar weer door naar Lombok. Het gaat een lange dag worden met veel vliegen.. Na het boeken zijn we teruggegaan naar onze  slaapplaats en vanaf hier zijn we nog even naar de zee gelopen. De zee was erg wild en het strand was erg vies. S'avonds na het eten zijn we onze spullen gaan pakken want we worden morgen om 5uur opgehaald door de taxi.

15-4, woensdag

De lange dag begint vroeg. Om 5uur staan we klaar voor de taxi. De eerste vlucht naar Balikpapan vertrekt om 6.05uur en is mooi op tijd. Het was ongeveer een uurtje vliegen om hier te komen. Vanaf hier vertrok het andere vliegtuig een uurtje later naar Surabaya. Ook deze vlucht duurt een uur. Hier aangekomen moesten we dik 3uur wachten op de laatste vlucht naar Lombok. We hebben maar wat gegeten en van ellende 100x het vliegveld rond gelopen. Uiteindelijk vertrokken we om 1 uur plaatselijke tijd, want hier was het weer een uur eerder dan op Lombok. De vlucht naar Lombok was wat onrustig, de piloot gaf constant gas, en remde weer af. Het was een vreemd gevoel de hele tijd en we waren daarom blij dat we geland waren. Aangekomen op het vliegveld merkten we meteen weer dat we in een toeristische plek zijn aangekomen, overal waren weer blanken en mensen die ons tours wilden aanbieden. We kwamen buiten vanaf het vliegveld en er stonden weer tientallen mensen aan ons te trekken die ons een taxi lift wilden verkopen. Uiteindelijk hebben we er een genomen en zijn we opweg gegaan naar Senggigi. Het was een uur rijden en vanaf hier zijn we al snel bij een mooi guesthouse terecht gekomen. Hier aangekomen waren we helemaal blij. Ongeveer 2 weken lang hebben we geen toerist gezien, werden we raar aangekeken als blanken en konden we geen georganiseerde tours doen. Hier kan het allemaal weer gewoon, heerlijk! Na het inchecken zijn we even naar het strand gelopen en hebben s'avonds lekker een pizza gegeten. De dag was erg lang en vermoeiend, morgen gaan we lekker uitrusten aan het zwembad en aan het strand.

16-4, donderdag

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en ontbeten bij het hotel. Daarna zijn we naar het strand gegaan en hier hebben we gezwommen. S'middags hebben we lekker gelunched en zijn daarna doorgegaan naar het zwembad bij ons hotel. Een heerlijk rustig dagje dus! Aan het eind van de middag zijn we wat gaan rondkijken voor tours die we misschien hier kunnen gaan doen. We kwamen als snel uit bij het hoogtepunt van Lombok, het beklimmen van de RInjani berg en vulkaan. Het is een erg heftige tocht die 3 dagen duurt, met 2 overnachtingen in een tent op de berg. We hebben er over nagedacht en hebben besloten om het te gaan doen. Morgen gaan we hierheen, we zijn benieuwd.. S'avonds hebben we weer lekker gegeten en zijn optijd gaan slapen, want morgen worden we om 5uur opgehaald en naar het startpunt van de beklimming gebracht.

17-4, vrijdag
Het is zover, we gaan de berg beklimmen! Om 5 uur werden we opgehaald en naar de stad gebracht. We kwamen hier om 7uur aan en kregen een goede pannenkoek als ontbijt. In totaal hadden we 2 zwitserse met ons mee, de guide en 2 porters. De porters hadden een erg zware taak, zij moesten alle spullen op hun nek mee naar boven nemen. Zo hadden zij de tenten, de slaapzakken, al het eten voor 3 dagen, een kookstel, een gasfles en alle spullen om te koken en te eten mee, en dit alles op een paar goedkope slippertjes. Om 8uur begon de wandeling, we werden een klein stukje verderop gebracht waar de ingang van het park was. De eerste 4 uur waren dwars door de jungle heen. Het was al in het begin erg veel klimmen en stijl omhoog. We zijn tussendoor een keer gestopt om te lunchen. De porters en de guide hadden hier mie voor ons gemaakt. Na de lunch pauze gingen we weer door de jungle verder. Hoe hoger we kwamen, hoe bewolkter het werd. We liepen constant door de wolken heen, wat een erg mooi en spookachtig beeld gaf. Na de jungle kwamen we echt in de bergen uit. Hier moesten we totaal nog ongeveer 3,5uur lopen. Hier begon het pas echt heftig en super stijl te worden. We moesten over allerlei losse rotsen en stenen klimmen. Na deze heftige 3,5uur dwars door de bergen heen kwamen we uit bij onze eerste camping plaats uit. De porters hadden ons al dik ingehaald en hadden de tenten hier al opgezet voor ons. Op deze slaapplaats hadden we een prachtig uitzicht over de vulkaan en het meer. Aan de andere kant keken we over alle bergen heen, het was een hele mooie plek om te overnachten. Na het eten zijn we rond 8uur al naar bed gegaan. Op dit moment zaten we al op 2600meter hoog, en het was dus ook erg koud. Morgen gaan we rond 7uur door naar het volgende punt, onderaan de top van de Rinjani, waar we ook weer gaan overnachten. Het was een erg zware, maar mooie dag.

18-4, zaterdag

Vandaag hebben we de wekker om 6 uur gezet, zodat we misschien de zonsopgang konden zien. Toen we wakker werden regende het al erg lang. Na het opstaan moesten we besluiten of we door zouden gaan, of dat we terug zouden keren. Het was om ons heen erg donker en grijs, maar naar overleg hebben we toch besloten om door te gaan. Zodra we begonnen te wandelen werd het al droog. We hadden dus de goede keuze gemaakt! Vandaag gaan we eerst 600 meter dalen, naar het kratermeer en de hotspring daar vlakbij. Dit stukje duurde in totaal 2,5uur voordat we er waren. Hier aangekomen zijn wij eerst naar de hotspring gegaan. We hebben hier heerlijk gezwommen en in gezeten, het voelde aan als een warm bad. Na het ontspannen in de hotspring zijn we teruggelopen naar het meer. Hier stond onze lunch klaar. Na de lunch zijn we weer begonnen aan een hele zware tocht omhoog. Deze duurde weer 2,5uur en was ongeveer 700 meter omhoog. Het probleem hier in deze bergen is dat er nooit een eind aan komt. Elke keer denk je bij de top te zijn, maar achter deze top blijken weer 3 andere toppen te zitten. Er lijkt geen eind aan te zitten.. Uiteindelijk waren we dan eindelijk bij de tweede campeerplaats rond half 5. De tentjes hier stonden alweer klaar, en de porters waren al begonnen met koken. Na het eten zijn we eigenlijk vrijwel gelijk naar bed gegaan. Het was super koud, en vannacht moeten we om 2uur op om de top te gaan beklimmen, nog een 3uur omhoog. De top ligt totaal op 3722 meter. Nu hopen op mooi weer, zodat we een mooi uitzicht en een mooie zonsopgang krijgen te zien.

19-4, zondag

Om 2 uur stonden we op om de dag te beginnen. Het was super koud, en natuurlijk nog helemaal donker. Het ontbijt was 3 crackertjes met een kopje thee. De perfecte basis voor een lange tocht... Het was erg helder, en we hebben dus besloten naar de top te gaan. Rond kwart voor 3 begon de ellende, we gingen omhoog. Met onze telefoon in ons hand, als zaklamp, begonnen we de tocht in onze dunne kleertjes. Dit aangezien wij erg slecht voorbereid waren. Iedereen om ons heen had dikke kleren, handschoenen, hoofdlampen en goede schoenen. Wij liepen hiernaast op onze gympies, met onze dunne vestjes en de telefoons als lamp. We vielen in elk geval op! Het eerste uur begon al meteen érg zwaar. Het was echt gewoon stijl omhoog, over de rotsen klimmend. De helft van de stenen gleed weer onder je vandaan, en we moesten door erg diep zand heen lopen. Van iedere 3 stappen waren er eigenlijk 2 nutteloos, we gleden direct weer naar beneden, wat het allemaal extra zwaar maakte. Het eerste stuk was volgens de gids het zwaarst. Boven aan dit stuk, na dik een uur lopen, hadden we dus een positief gevoel. Eenmaal doorgelopen werd dit al erg snel anders. Na dit stuk werd het namelijk alleen maar zwaarder en kouder door de harde wind. Ondanks onze zeer slechte conditie hebben wij toch merendeels van de mensen ingehaald en achter ons gelaten, ondanks hun goede uitrusting. Zo waren wij onze zwisterse vrienden, die dagelijks klimmen en lopen, al snel kwijt. Zij liepen ver achter.. Zo zie je maar net, goede uitrusting betekent niks. De laatste 2 uur waren een hel. Het was erg smal, diepe ravijnen onder ons keken ons aan en er kwam weer geen eind aan. Bij elke top dachten we er al te zijn, maar nee, zoals overal hier, komt ook hier geen eind aan. Na een uur op het tweede stuk zaten we er even doorheen. We zijn van ellende maar een sigaretje in de kou gaan roken en hebben even lekker geklaagd. We keken elkaar aan en dachten allebei, waarom doen we dit in godsnaam!? Het was echt afzien.. We konden het voor onszelf niet maken om te stoppen, en zijn dus weer vol goede moed doorgegaan. Helaas schoot deze moed 2 minuten later alweer in onze schoenen. Maar toch, we gaan door! Na nog een uur afzien, constant wegglijden, rillingen van de kou, buiten adem zijn en kapot zijn hebben we weer een pauzetje gehouden. Even snel wat drinken, en weer doorgaan. Inmiddels zagen we al steeds minder lampjes achter ons, een hoop mensen zijn halverwege omgekeerd. Wij gingen weer door, en ineens, uit het niets, bleek er toch een eind aan deze berg te komen. We waren er! Een groepje Indonesiërs stond boven ons aan te juichen en ze wilden maar al te graag op de foto met ons. Op hun na, waren we de eerste die boven waren. We waren super blij dat we er waren, en vergaten al snel alle ellende van eerder. We kwamen uiteindelijk rond half 6 boven aan, en het was dus wachten op de zonsopkomst. Het was super koud hier. Rond 6 uur kwam de zon op. We hadden een schitterend uitzicht over alle bergen, de vulkaan, het meer en over Lombok. Na een half uur genieten hier begonnen we maar weer aan het afdalen, weer 2,5 uur omlaag.. Het was nu wel licht, zodat we eindelijk wat konden zien. Het afdalen ging in eerste instantie wat makkelijker, omdat je naar beneden kon glijden in het zand. Helaas hield dit ook al snel op. Het werd gladder en gladder, en het lopen werd moeilijker en moeilijker. De benen konden niet meer, en we barstten van de honger. Na een paar keer bijna onderuit gegaan te zijn, en 2,5uur verder, waren we eindelijk bij ons kamp. Hier stond een lekker ontbijt op ons te wachten. Helaas hadden we weinig kans om te genieten van onze overwinning naar de top, want na het ontbijt moesten alweer door. Nog eens 6 uur dalen.. De eerste 2 uur waren ook weer super stijl, over allerlei stenen, naar beneden. Na deze eerste afdaling kregen we een lunch. Tijdens de lunch begon de ellende opnieuw, het begon te regenen, en hard ook. Gelukkig hadden onze zwiterse vrienden mee, want zij dachten; laten we alles dubbel meenemen. Een regenjas, en een paraplu, en dat per persoon. Wij hadden dus geluk, want we kregen een paraplu en een regenjas van hun. Dit scheelde een hele hoop tijdens het lopen. Na de lunch gingen we door, door de regen was alles erg glad en glibberig. We gleden constant bijna uit, maar gelukkig was dit stuk een stuk minder sijl dan de eerste 2 uur. Na totaal 3 uur lopen weer, kwamen we uit in de jungle. Wij dachten dat het hier wel zou zijn, maar natuurlijk, dit was niet zo. Want ook hier, kwam er geen eind aan. Uiteindelijk toen we uit de jungle liepen, zagen we het dorpje waar we heen moesten. Het leek niet zo heel ver weg, maar dit viel wel tegen. Rond half 4 waren we eindelijk aan het eind. Na 11 uur lopen vandaag was het ook echt wel genoeg. We konden geen meter meer lopen. We waren erg blij en trots op onszelf dat we dit hebben gedaan, maar zeiden meteen tegen elkaar; eens, maar nooit meer. We werden vanuit dit dorpje teruggebracht naar het startpunt waar onze backpacks stonden. Vanaf hier werden we naar de boot van Gili gebracht, waar we heerlijk gaan ontspannen. Rond half 6 kwamen we bij de boot aan. De public boat was al weg, dus moesten we een privéboot nemen, wat weer een stuk duurder was. Aangekomen op Gili zaten we gelukkig maar 2 minuten lopen van de haven af. We kwamen aan, en het genieten kon beginnen. We zijn lekker aan het strand gaan eten en optijd naar bed gegaan. We waren voldaan, maar kapot.

20-4, maandag

Vandaag gaan we alleen maar ontspannen en aan het strand liggen. Rond 10uur werden we wakker met wat spierpijn en zijn we lekker gaan ontbijten bij ons hotel. Na het ontbijt zijn we naar het strand gegaan. We hebben hier tot 2 uur ongeveer heerlijk in een bamboo huisje gezeten en wat gedronken en gegeten. Hierna zijn we even wat rondgaan lopen en nog naar een ander strand gegaan, waar we heel mooi konden snorkelen. We hebben hier weer honderden vissen kunnen zien, het was weer prachtig. Gili is echt een paradijsje. Alles is heel schattig en mooi gemaakt. Na het snorkelen zijn we gaan kijken voor de tour naar Kuta, op Lombok, voor morgen. We kwamen al snel uit bij een tentje en hebben dit geboekt. Morgen om half 9 vertrekken we met de boot naar het vaste land, en vanaf hier gaan we door met een busje naar Kuta. S'avonds hebben we weer heerlijk aan het strand gegeten en zijn weer optijd gaan slapen.

21-4, dinsdag

De wekker ging om half 8, en na het ontbijt zijn we naar de boot gelopen. De boot vertrekt om half 9, en op het vaste land nemen we om half 10 de bus naar Kuta. Rond 1 uur kwamen we hier aan. Kuta is een kleine, maar leuke stad. Toen we aankwamen zijn we lekker gaan lunchen en daarna zijn we naar het strand gelopen. Het is niet zo een mooi weer dus zijn we weer snel verder gaan lopen door Kuta heen. S'middags hebben we niet zoveel meer gedaan. Morgen gaan we een scooter huren om naar andere stranden hier in de buurt te gaan, want er schijnen een paar prachtige te zijn. We gaan het morgen allemaal weer zien!