Cameron Highlands, Kuala Lumpur, Melakka, Kuching en Bako

31 maart 2015 - Kuching, Maleisië

19-3, donderdag

Vandaag gaan we de tour doen die we gisteren hebben geboekt. Om kwart voor 9 worden we opgehaald. De eerste stop is bij de BOH theeplantage. De Cameron Highlands bestaan uit veel soorten plantages. De grootste hier zijn de thee en aardbeien plantages. De theeplantage waar wij waren was enorm. De gids vertelde ons hier hoe het hele proces in werking ging. Zodra de theeplant groot genoeg gegroeid is, kan deze elke 2-3 weken geknipt worden. In totaal komt er 600.000 kilo thee uit deze plantage per jaar. Na deze plantage zijn we doorgereden naar de top van de Cameron Highlands. Deze ligt op ongeveer 2100 meter hoog. We moesten hier een torentje in klimmen om een schitterend uitzicht over de bergen te krijgen. Na dit uitzicht zijn we naar de Mossy Forest gegaan. Dit is een regenwoud wat vooral bestaat uit mos. Het mos zit op elke plant en boom die hier is. In het Mossy forest hebben we verschillende soorten planten en bloemen gezien, waaronder grote vleesetende planten. Deze kunnen wel tot 1liter water opnemen. We hebben ongeveer een half uurtje door het forest gewandeld. Hierna zijn we door gereden naar de tea-factory. Hier worden alle geplukte theebladeren heen gebracht en verwerkt tot echte thee. De gids heeft ons de 5 stappen verteld van blad tot aan thee. Stap 1 is het drogen door middel van ventilatoren van de bladeren. Dit proces kan van 4 tot 24 uur duren, afhankelijk van de vochtigheid van het blad. Stap 2 bestaat uit het fijnmalen van de bladeren. Dit gebeurd met rolmachines, waardoor de smaken en geuren echt vrijkomen. Na deze stap komt stap 3, het laten verkleuren van de theebladeren. Het verliest zijn groene kleur en wordt bruin. Denk aan appel dit een tijdje geschild ligt. Stap 4 is het verder drogen van de bladeren. Dit wordt gedaan in 100graden waardoor de bladeren al het vocht verliezen en echt op thee beginnen te lijken. Hierna volgt de laatste stap, het sorteren van de blaadjes. Dit wordt op grootte gedaan. Daarnaast worden de diverse smaken in deze stap toegevoegd. Elke smaak thee komt namelijk van dezelfde theeplant vandaan. Na de rondleiding hebben we wat gegeten bij het café van de factory. Na de tea-factory zijn we doorgereden naar een strawberry farm waar we even wat rondgekeken hebben. S'middags rond 2 uur werden we weer afgezet in de stad en zijn we lekker gaan lunchen. Na de lunch op naar huis en lekker niks doen. Vanavond hebben we weer bij het Indian restaurant gegeten, wat weer erg lekker was. Morgen vertrekken we om 11uur met de bus naar Kuala Lumpur.

20-3, vrijdag

Vandaag gaan we naar Kuala Lumpur. De bus kwam rond 11uur en het is ongeveer 5uurtjes rijden. Het eerste stuk was niet echt prettig, want dit was dwars door de bergen heen. Daarna ging het prima, en we kwamen rond 4uur aan op het busstation Pudu Sentral. Dit lag vlakbij ons guesthouse, en dus zijn we er heen gelopen. Na het inchecken hebben we ons opgefrist en zijn we wat in de buurt gaan kijken en gaan eten. Maar toen ineens begon het keihard te regenen.. Het heeft voor het komende anderhalf uur alleen maar geregend, en niet zo een beetje ook. Van ellende hebben we maar bij het eerste eettentje wat we tegenkwamen gegeten en zijn daarna snel teruggegaan naar ons guesthouse. Morgen gaan we Kuala Lumpur verder verkennen! Wat we tot nu toe hebben gezien is dat het wel echt een wereld stad is, maar lang niet zo modern als wij verwachtte van te voren.

21-3, zaterdag

Na het ontbijt zijn we de straat opgegaan. Ondanks dat Kuala Lumpur zo groot is, kunnen we nergens écht hoogtepunten vinden, op de twin towers en een andere toren na. Daarom beginnen we ook bij de torens. We gaan het eerst naar de KL tower. Deze is ongeveer 300 meter hoog. Bij aankomst konden we een kaartje kopen om omhoog te gaan, en dit hebben we gedaan. Bij het kaartje zat ook wat te drinken en een ticket voor het bijbehorende aquarium. We zijn eerst het aquarium ingegaan en hebben hier rondgekeken. Het was een mooi aquarium met heel veel gekke vis soorten. Daarna werden we naar de lift van de toren gebracht. We stappen eerst uit op ongeveer 230 meter, bij het restaurant hier. Hier vieren de rijke mensen hun feestjes en komen de zakenmensen eten. Het was allemaal erg chique met natuurlijk een prachtig uitzicht. Hier zijn we even gaan plassen, en keken onze ogen uit. De wc was super de luxe, en volledig instelbaar. Zo kon je de brilwarmte instellen, jezelf laten afdrogen door een föhn, en nog veel meer. Na deze ervaring zijn we nog wat hoger gegaan met de lift waar het echte uitzicht punt was. Je had vanaf hier een prachtig uitzicht over de enorme stad. Na hier gekeken te hebben zijn we doorgegaan naar de Twin Towers van Kuala Lumpur. Deze zijn, in tegenstelling tot de meeste andere hoge gebouwen in Kuala Lumpur, wel super modern. Ze zijn ongeveer even hoog als de KL tower, maar zijn van buitenaf wel een stuk mooier. Hier hebben we even gezeten en zijn daarna verder gaan lopen. In Kuala Lumpur heb je drie gratis bussen rijden, waar je overal kan instappen en uitstappen waar je maar wilt. Een ideale manier om de hele stad te zien dus! Na de Twin Towers zijn we maar in een bus gestapt en hebben een rondje gereden. Halverwege zijn we uitgestapt in ChinaTown, wat je ook in elke stad hier hebt. Hier hebben we wat gegeten en zijn we over de markt gaan wandelen. Na Chinatown zijn we de bus weer ingegaan en uitgestapt bij de halte dichtbij ons guesthouse. S'avonds hebben we weer India's gegeten en hebben we niet veel meer gedaan.

22-3, zondag

Vandaag gaan we niet zoveel meer doen. Naar ons idee hebben we de meeste hoogtepunten van Kuala Lumpur wel al gehad. Daarom zijn we vandaag maar naar wat winkelcentra gegaan, wat natuurlijk altijd leuk is om te zien. S'middags hebben we lekker bij de Mac gegeten. Daarna zijn we naar het busstation gelopen, want morgen willen we naar Melakka gaan. Op het station hebben we gekeken hoe laat de bus vertrekt en vanaf waar hij vertrekt. Morgen gaat hij om kwart over 2, en het is ongeveer 2,5uur rijden. Hierna zijn we bij wat tourist informatie winkeltjes gaan informeren over een visum voor Indonesië. Geen van hen kon ons hiermee helpen, dus moeten we naar de ambassade. Dit kan pas vanaf maandag, en doen we dus als we terugkomen uit Melakka. In Kuala Lumpur worden de meeste gebouwen s'avonds altijd heel erg mooi verlicht, en daarom zijn we deze avond nog rond gaan kijken naar dit allemaal. De Twin Towers waren super mooi verlicht, net als de KL Tower, wat er toch wel heel anders uitziet dan overdag.

23-3, maandag

Vandaag vertrekken we weer uit Kuala Lumpur, op naar Melakka. We konden lekker uitslapen en rustig aan doen, want de bus vertrekt pas rond kwart over 2. Omdat we nog een kaartje moesten kopen zijn we wat eerder er heen gegaan. We hebben hier nog wat gegeten en toen begon het wachten. Elk kwartier werd ons verteld dat de bus er aan zal komen, maar telkens kwam hij niet. Uiteindelijk zaten we rond 4 uur pas in de bus, wat deze dag wel erg lang maakte. We kwamen hierdoor ook pas rond half 8 aan in Melakka, waardoor de reis sowieso al langer duurde dan de bedoeling was. Na het nemen van een taxi werden we afgezet bij ons guesthouse, maar dit zag er vrij dood uit. Alles zat dicht, en er zaten kettingen door de deuren heen. Aan de overkant was een winkeltje nog open, en hebben aan hun gevraagd of zij er iets vanaf weten. Zij hebben voor ons de eigenaar gebeld en deze zou komen. Toen hij er was bleken we in het guesthouse ernaast te zitten, wat een andere naam had. Het was een mooi guesthouse, helemaal gerenoveerd. We waren de enige bezette kamer hier, lekker rustig dus! Na de spullen op de kamer te hebben gezet zijn we snel opzoek gegaan naar wat te eten, want we hadden erg honger na deze dag. We konden echter heel weinig eten vinden, Melakka leek wel uitgestorven.. Uiteindelijk kwamen we weer een Mac tegen en zijn hier maar gaan eten..

24-3, dinsdag

Vandaag gaan we Melakka in. Melakka is een stad die best wat Nederlandse invloeden heeft. Zo heb je er bijvoorbeeld het Dutch Square liggen, waar ook een 'Stadhuys' is. Verder staat daar een molen en zijn de gebouwen rood, wat het rood van onze vlag zou moeten symboliseren. Na dit Dutch square zijn we verder de stad in gelopen en hebben overal gekeken. Daarna zijn we wat gaan eten aan het water, want je hebt een grote rivier dwars door Melekka lopen. Na het eten zijn we nog wat verder gegaan en zijn geëindigd in een winkelcentrum waar we een lekker ijsje hebben gegeten! Hierna zijn we weer teruggegaan naar ons guesthouse, hebben ons opgefrist en zijn weer terug gegaan voor het eten. Morgen vertrekken we weer naar Kuala Lumpur, in de hoop ons visum te kunnen regelen. Omdat we dit morgen willen regelen, vertrekken we maar extra vroeg vanaf hier. We willen rond 8 uur de bus naar het station pakken en dan die om 9uur naar Kuala Lumpur.

25-3, woensdag

De vrouw van ons guesthouse had ons verteld dat de bus naar het station om de hoek bij ons vertrekt. Rond 8uur lopen we er heen en om kwart over 8 kwam er inderdaad een bus. Deze bracht ons naar het station waar we een kaartje konden kopen voor de bus van 9 uur naar Kuala Lumpur. Dit ging allemaal prima, en we kwamen rond half 12 aan in Kuala Lumpur. Vanaf Pudu Sentral konden we weer lopen naar ons guesthouse, wel een andere dan vorige keer. Dit guesthouse leek sprekend op een echt studentenhuis. Overal was troep, alles was vies en het was erg slecht onderhouden. Veel tijd om hier over na te denken hadden we nog niet, want we wilden zo snel mogelijk naar de ambassade gaan. Eerst moesten we nog een ticket Indonesie uit boeken, een vlucht voor over 2,5 maand ongeveer. Na dit gedaan te hebben, hebben we onze lange broek aangetrokken en hebben we het meest nette aangedaan wat we hadden, want dit schijnt te moeten als je naar de ambassade hier gaat. De tocht erheen was afzien, het was ongeveer 3 kilometer lopen, in 35 graden, met zon en lange kleding. Er leek geen eind aan te komen.. Uiteindelijk kwamen we om 3 uur aan bij de ambassade, en het was daar gekkenhuis. Overal waren mensen aan het wachten, maar waarop? Dat weten we nogsteeds niet.. We werden erop gewezen dat wij naar boven konden om onze vragen te stellen. Dit hebben we dus gedaan en zo kwamen we uit bij de vrouw die ons heeft geholpen. Zij vertelde ons alleen helaas slecht nieuws, want om een of andere gekke reden geven ze in Kuala Lumpur geen visum voor 60 dagen meer voor Indonesië, en dit is net precies waar wij voor kwamen. Dit was een tegenvaller, helemaal naar al het gehaast en de moeite die we hebben gedaan. Nu is de enige oplossing nog gewoon een visa on arrival bij aankomst krijgen, die geldig is tot 30 dagen, en deze eenmalig te verlengen. Dit zou allemaal gewoon eenvoudig moeten lukken, dus we gaan het zien! In de buurt van de ambassade bleek een bus te gaan, deze hebben we dus mooi terug gepakt richting ons guesthouse, of nouja, studentenhuis.. We zijn hier even lekker gaan uitrusten en kwamen op het idee om dan maar zo snel mogelijk, morgen al, naar Borneo te vliegen. Kuala Lumpur was namelijk alleen maar een stop voor de visa. Er waren nog tickets over naar Kuching, Borneo, dus dan gaan we morgen maar! Om 12.55uur vliegen we, en rond kwart voor 3 komen we daar aan. Na het boeken zijn we lekker gaan eten en hebben onze spullen gepakt voor morgen.

26-3, donderdag

Vandaag gaan we naar Borneo! Omdat we allemaal niet precies weten hoelang de treinen naar het vliegveld duren, gaan we optijd weg. Om 9uur hebben we de eerste trein gepakt, hierna moesten we nog overstappen op een andere. Rond half 11 kwamen we aan op Kuala Lumpur airport. We hebben onze tassen afgegeven en zijn daarna wat rond gaan lopen en gaan eten. Om kwart over 12 zijn we gaan boarden en om 1uur stegen we op. Alles verliep erg soepel, wat ook wel is fijn is. Rond 3 uur zijn we geland in Borneo, waar de man van onze slaapplaats ons op zou komen halen. Hij stond mooi optijd klaar en we moesten ongeveer een half uurtje rijden naar ons guesthouse. Na de spullen uit gepakt te hebben zijn we wat rond gaan wandelen in de buurt en hebben we hier ook meteen maar gegeten. Morgen gaan we Kuching in.

27-3, vrijdag

Onze eerste echte dag in Kuching. We zijn de stad rond gaan lopen en opzoek gegaan naar een mooi gebouw wat we vanaf de waterkant zagen liggen. We moesten met een bootje over en zijn vanaf daar op zoek gegaan. Na een uur lopen, met tussendoor nog wat regen, kwamen we maar niet op de goede plek uit. De regen werd steeds harder en we hebben de zoektocht maar gestaakt. We zijn nog langs het water gaan lopen opzoek naar wat te eten. Daarna zijn we nog even naar de winkelstraat gegaan om vervolgens weer terug naar onze slaapplaats te lopen. S'avonds hebben we om de hoek van ons guesthouse lekker gegeten. S'avonds hebben we ons wat verdiept in het national park Bako, waar we over 2 dagen heen gaan. We hebben een kamer geboekt, zodat we daar kunnen overnachten. 28-3, zaterdag Vandaag gaan we met de bus naar het Orang Utan wild centre, net boven Kuching. We namen de bus van 1 uur. De rit duurde ongeveer een uurtje. Aangekomen bij het wild centre zijn we omhoog gelopen naar de plaats waar de Orang Utans om 3 uur te eten krijgen. We hebben hier gewacht tot het zover was. Iets voor drie kwamen de eerste apen. Hier zat de grote Ricci bij, de 33 jarige Orang Utan. Dit was één grote haarbal. Hij werd 'the big boss' genoemd in het park. Dat was ook wel te zien, want hij kreeg een stuk meer te eten dan de rest. Ook was hij een stuk dikker en groter dan de rest. Hierna zijn we nog naar een andere voederplek gegaan waar ook nog een paar apen waren. De beesten leven hier wel wild, maar worden geholpen door middel van het voeren. Om 4 uur ging de bus weer terug naar Kuching. Vanaf het busstation zijn we weer terug gewandeld en hebben meteen maar gegeten. Morgen gaan we naar Bako national park.

29-3, zondag

Om 11uur zou de bus naar Bako gaan. Deze stopt om de hoek bij ons, ideaal dus. Aangekomen bij de bushalte kwam de bus inderdaad rond 11uur. De rit naar Bako duurde ongeveer een uurtje. Vanaf hier moesten we nog een half uur met de boot om naar het national park te gaan. De boottocht was erg mooi, we zagen al heel veel van het park. Het is een soort mangrove hier, wat betekent dat er ook zoutwater krokodillen rond zwemmen. Deze hebben wij helaas niet gezien. Verder op Bako heb je veel jungle, mangroves, moerassen en mooie stranden. Aangekomen bij het national park zaten we direct in de jungle. Het was erg vochtig en klam. Meer jungle dan dit gaat het niet worden. We hebben ingecheckt en zijn naar onze kamer gegaan. Je hoort hier overal beesten, de apen lopen overal wild rond, en je moet niet gek kijken als er een wild zwijn naast je staat. Alles leeft hier 100% wild. Tijdens in het inchecken kregen we een kaart mee met allemaal verschillende jungle tochten die je zelf kon maken. Rond 2 uur zijn we begonnen met 2 korte tochten. Nouja, kort, over een tocht van 800 meter doe je nog zo een uur hier. Alles is klimmen, moeilijk te lopen en glad. Het was wel heel mooi om te zien, want je loopt echt midden in de jungle. Boven je hoofd zie en hoor je veel apen van tak naar tak springen. Aan het eind van de eerste tocht was een mooi viewpoint waar je over het park kon kijken. Bij de tweede tocht kwamen we midden in de mangrove uit. Het was laagwater en je kon dus een stuk lopen. Hier kwamen we heel veel neusapen tegen. Deze aapsoort leeft alleen op Borneo nog in het wild, want het is een erg bedreigde diersoort. Verder kom je hier overal Makaken tegen, dezelfde apen die we in Lopburi op de straat overal tegen kwamen. Ook hier zijn ze erg brutaal en proberen ze zoveel mogelijk van iedereen af te pakken. S'avonds hebben we hier gegeten. Tijdens het roken op het balkon voelde we ons allebei niet echt lekker. Overal vlogen vleermuizen om je hoofd heen, hoorde je apen en naast ons kwam plosteling een wild zwijn tevoorschijn. Het is allemaal heel indrukwekkend, maar niet echt prettig. Ook hoor je overal kikkers en andere gekke beesten die het geluid van een fluitketel en een zaag maken. Morgen gaan we wat andere paden bewandelen.

30-3, maandag

Vannacht was een heftige nacht. Het heeft heel hard geregend en de onweer was erg hard. De knallen kwamen heel dichtbij en het hele huis trilde. S'ochtends scheen het zonnetje weer en zijn we optijd gaan ontbijten. Vandaag wordt een heftige wandeldag. Rond 11uur zijn we begonnen. We zijn weer midden in de jungle gaan lopen opweg naar een afgelegen strandje. De toch was ongeveer 3 km, maar duurde dik 2 uur heen, en 2 uur terug. Bij het eindpunt hadden we een schitterend uitzicht. We hadden een bakje rijst meegenomen en dat hebben we hier opgegeten. Onderweg hoorden en zagen we weer van alles. Door de heftige regen van vannacht lagen er overal plassen en was het erg glad. Rond 4 uur kwamen we weer terug. We hebben een lekkere cola genomen en zijn even gaan uitrusten van de heftige tocht. Daarna zijn we lekker gaan douchen en hebben we niks meer gedaan. Morgen gaan we rond 11 uur met de boot weer terug naar het vaste land, waar de bus naar Kuching om 12uur vertrekt.

31-3, dinsdag

Vandaag vertrekken we weer uit het mooie Bako national park. De boot gaat om 11uur, dus moeten we eerst even eten en dan een ticket kopen. De boottocht duurde nog maar een kwartiertje, want het water was een stuk rustiger. Om 12uur vertrok de bus naar Kuching terug. Rond 1 uur kwamen we hier aan en zijn we de reis naar Kota Kinabalu gaan boeken, waar we morgen heen gaan. We vliegen om 12.50uur naar kota Kinabalu. Vanmiddag gaan we niet zoveel meer doen en even uitrusten van de jungle. Het was een mooi avontuur!