Ko Phi Phi, Ko Lanta, Penang en de Cameron Highlands

18 maart 2015 - Tanah Rata, Maleisië

9-3 en 10-3, maandag en dinsdag

Maandag de 9e hebben we een heerlijke rustige dag gehad. We zijn s'middags naar het strand gegaan en hebben daar lekker gezwommen en gelegen. Gelukkig werd het al veel later eb, waardoor we de hele dag gewoon konden zwemmen. Toen we net aankwamen was dit namelijk anders, toen was er rond half 3 al weinig water meer over. S'avonds hebben we weer bij onze vaste man gegeten, waar we nu inmiddels al 2x per dag komen sinds we hier zijn.. Dinsdag de 10e zijn we begonnen aan het strand. We wilden vandaag naar het viewpoint lopen. Dit is ongeveer 2km lopen, en vooral veel steile beklimmingen. Na het strand hebben we ons er maar toe gezet om in de hitte de klim te maken. Het waren vooral heel veel steile trappen omhoog, met wat rechtere stukken tussendoor. Toen we boven waren na een half uurtje lopen, bezweet en al, was het de tocht zeker waard. We kwamen boven op een berg uit en keken vanaf hier over heel Ko Phi Phi. Het was schitterend om te zien, en konden alle plekken die we met de snorkeltour hebben gezien herkennen. We hebben hier even wat gedronken en zijn daarna weer teruggegaan om lekker te douchen thuis. S'avonds zijn we wéér, voor de laatste keer, bij ons mannetje gaan eten. Morgen vertrekken we om 10uur richting de pier om naar Ko Lanta te gaan.

11-3, woensdag

Vandaag gaan we naar Ko Lanta. Om 10uur stond de transfer, het karretje zoals eerder gezegd, klaar om ons te brengen naar de pier. De boot ging om half 12 pas, dus hebben we nog maar even een lekkere fruitshake gehaald. Om half 12 zijn we weggevaren van Ko Phi Phi. De bootrit duurde iets meer dan een uurtje. Aangekomen in Ko Lanta zou er een transfer naar ons hotel klaar staan, maar deze was er niet. We hebben dus een tuktuk genomen die ons heeft gebracht naar onze slaapplaats. Het was een erg leuk bungalow park met allemaal bamboe hutjes. Het resort lag aan de zee. S'middags zijn we lekker gaan zwemmen en zijn we een beetje rond gaan lopen in de buurt om te kijken waar we vanavond kunnen gaan eten. Na het douchen zijn we lekker gaan eten en hebben verder weinig meer gedaan.

12-3, donderdag

Vandaag gaan we een scooter huren om Ko Lanta rond te rijden. Ko Lanta is een groot eiland wat 30 km lang is, en ongeveer 6 km breed is. We zijn het hele eiland rond gaan rijden en hebben verschillende strandjes en stadjes gezien. Tussendoor hebben we wat gezwommen, gegeten en gedronken. Ko Lanta is een groot eiland, wat toch maar weinig dingen heeft. Alleen in een paar dorpjes zijn wat winkeltjes en restaurantjes, maar er is weinig samenhang in het geheel. De stranden zijn ook hier, zoals overal, erg rustig. Het lijkt wel alsof er maar weinig toeristen hier in Thailand zijn. S'avonds hebben we de scooter weer teruggebracht en hebben we de reis naar Maleisie geboekt. We vertrekken zaterdag naar Georgetown, wat ligt op Penang.

13-3 en 14-3, vrijdag en zaterdag

Beide dagen hebben we lekker aan het strand voor ons resort gelegen. We zijn wat gaan zwemmen en hebben lekker op het strand gelegen. Zaterdag zijn we optijd gaan slapen, want morgen worden we om 7.15uur opgehaald voor de lange reis naar Maleisie. Deze reis zou ongeveer 13uur lang duren..

15-3, zondag

De wekker gaat om kwart voor 7, over een half uurtje worden we opgehaald. Met ons goede gedrag staan wij ruim optijd klaar. In Thailand komen de busjes nog wel is iets later, dus wij blijven wel wachten. Om 8uur begonnen we ons al een beetje zorgen te maken. Maar we bleven wachten.. Rond 9 uur was er nogsteeds geen busje langsgekomen en begonnen we de hoop op te geven. De man waar we hadden geboekt was nog dicht en zal pas rond 11uur open gaan. Rond half 10 hebben we de hoop opgegeven. We hadden al uitgecheckt en konden dus niet meer terug. We zijn wat gaan ontbijten bij een tentje waar we al vaker hadden gegeten. Hier vertelden we ons verhaal en zij boden ons een bungalow aan voor weinig geld. We hebben dit aanbod aangenomen, omdat we toch ergens moeten slapen deze dag. We hadden precies al de thaise bath opgemaakt, omdat we in Maleisie zouden zijn deze avond. Doordat we langer moesten blijven, moesten we ook weer geld pinnen voor de dag en de slaapplaats. Rond 11uur ging de man open waar we de reis hadden geboekt. We hebben ons verhaal verteld en hij voelde zich er wel lullig over. Hij wist niet wat er mis wat gegaan, maar zei dat we nu morgen zouden gaan. Hij heeft ons 500 bath gegeven voor de overnachting van vandaag. Doordat we al hadden gepind, hebben we veel geld wat op moet vandaag.. We zijn daarom maar uitgebreid gaan lunchen en hebben onszelf maar is wat luxe gegeven vandaag. S'middags hebben we lekker bij de bungalow gehangen en weinig gedaan verder. S'avonds maar weer optijd naar bed, want ook nu moeten we om kwart voor 7 weer op, in de hoop dat we dan wel opgehaald worden..

16-3, maandag

De wekker gaat weer vroeg. We staan rond 7uur weer klaar. Gelukkig kwam het busje nu rond half 8 om ons op te halen. De bus zat vol, dus we hadden weinig ruimte. Vanaf Ko Lanta moesten we 2 bootjes pakken die ons met bus en al naar het vaste land brachten. Hierna zijn we doorgereden naar Hat Yai. We kwamen hier om 1uur s'middags aan. Om 3 uur zal onze bus naar Penang vertrekken. In de tussentijd zijn we wat rond gaan lopen in Hat Yai, en hebben ons laatste geld opgemaakt bij de KFC. Om 3uur stond de bus klaar die ons naar Penang zal brengen. De reis duurde erg lang, omdat het bij de grens allemaal erg druk was. We moesten hier onze paspoorten laten zien en kregen een visum voor Maleisie. Dit ging allemaal erg soepel gelukkig. Door de drukte hebben we er bijna 2 uur over gedaan om de grens over te steken. Rond 6 uur konden we eindelijk weer doorrijden naar Penang. We kwamen uiteindelijk om 9uur aan in Georgetown. De man had ons vlakbij ons hotel afgezet en na wat vragen konden we het makkelijk vinden. We hebben ingecheckt en waren kapot van de lange, oncomfortabele reis. Morgen gaan we Georgetown bekijken.

17-3, dinsdag

We hadden gelezen over een gratis Hop-on Hop-off bus door Georgetown heen. Na wat vragen en zoeken hebben we deze bus ook gevonden. Dit was ideaal, want hij had 19 haltes waar je gratis op en af kon stappen om dingen te gaan bekijken. Georgetown is een hele oude stad die op de UNESCO werelderfgoed lijst staat. We zijn bij verschillende haltes uitgestapt waaronder de grote oude beschermmuur, Fort Conwalls, van Georgetown en de klokkentoren van Queen Victoria. Op een gegeven moment stopte de bus bij het busstation. Hier was een enorm winkelcentrum met 6 verdiepingen. Hier hebben we rondgelopen en zijn we wat gaan eten. Vervolgens zijn we de bus weer opgestapt en uitgestapt bij de street-art wijk. Deze wijk staat bekend om al zijn street-art. Overal op straat hebben kunstenaars dingen geschilderd op de muren. Met behulp van de kaart heeft Myrthe mij alles goed laten zien, met uitleg erbij.. Daarna zijn we teruggegaan naar onze slaapplaats en hebben we de reis naar de Cameron Highlands geboekt, waar we morgen heen gaan. We worden om 8uur opgehaald en de reis duurt ongeveer 5uurtjes. We sliepen in de wijk Little India in Georgetown. Hier heb je talloze Indian restaurants. Om de hoek zat een hele grote, die altijd druk was. Hier zijn we s'avonds echt India's gaan eten. Het was heel lekker en leuk om mee ta maken.

18-3, woensdag

Vandaag worden we om 8uur opgehaald voor de reis naar de Cameron Highlands. De busreis ging prima en we kwamen rond half 2 aan en werden afgezet bij onze slaapplaats. Het is een leuke plek. We zijn meteen even de stad in gegaan en hebben hier wat gegeten. Ook hier zie je heel veel Indian restaurantjes. Wat zei hier toch allemaal doen weten we nog niet, maar dat gaan we nog uitzoeken. Na het eten hebben we een excursie voor morgen geboekt. We gaan met een half-day tour naar de top van de Cameron Highlands, een forest in, een theeplantage boeken en naar een butterfly farm. S'avonds hebben we weer echt India's gegeten, wat ook nu weer heel lekker was. Na het eten zijn we het hotel in Kuala Lumpur gaan boeken, waar we over 2 dagen heen gaan. Nu is het bijna 9uur en zijn we bezig om dit verhaal te maken.

1. Colin:
    20 maart 2015
    Hey globetrotters!

Leuk hoor, om jullie verhalen te lezen. Fijn dat het allemaal goed gaat, dat zien we ook op Skype. Twee blije mensen op reis! Jullie leggen een mooi dagboek aan, daar gaan jullie nog regelmatig jullie avonturen in teruglezen.

Kusjes uit Duuve xxxxx
  2. Lida:
    22 maart 2015
    Leuk om jullie zo te volgen, en te lezen dat jullie het naar de zin hebben en alles goed gaat. Groeten uit Aerdt